Köy
Enstitülerini Hazırlayan Nedenler
Cumhuriyetin ilk yıllarında her açıdan Türk köyleri geri kalmıştır.Kurtuluş on beş yıl önce gerçekleşmişti ancak ne dil devrimi ne de okuma yazma seferberliği köyün gelişmesine yetmemişti.Eğitim alanında kırsal kesimde yaşayan halk ile kentliler arasındaki bozuk dengeyi eşitlemek ve köy halkına pratik bilgi vermek amacıyla 1936’ta Saffet Arıkan’ın Vekilliği döneminde Köy Eğitmeni projesi uygulamasına başlanır.
Askerliğini
onbaşı veya çavuş olarak yapan gençler, modern tarım tekniklerini
uygulayan Mahmudiye Devlet Üretme Çiftliği’nde yetiştirilerek köylere
gönderilir. Amaç, köye hem bir öğretmen hem de modern üretim araçları ve tarım
yöntemleri sağlamak ve eğitimin mali yükünü hafifletmektir.
İsmail Hakkı Tonguç yönetiminde başlanan bu projenin başarılı olması üzerine 1937 ve 1939 yıllarında çıkarılan yasalarla köy eğitmeni yetiştirme deneyimi yaygınlaştırılır. Kırsal kesime yönelik bu eğitim uygulaması hiç şüphesiz daha sonra kurulan Köy Enstitüleri için uygun koşullar yaratmış ve Köy Enstitüleri’ne geçişi kolaylaştırmıştır.
Köy Enstitülerinin Kuruluş ve Amaçları
Tamamen
Türkiye’ye özgü olan bu eğitim projesini 28 Aralık 1938 tarihinde
Milli Eğitim Bakanı olan Hasan Ali Yücel bizzat
yönetmiştir.
Köy
Enstitüleri 17 Nisan 1940 tarihinde kabul edilen 3803 Sayılı Yasaya göre
kurulmuştu. Köy Enstitüleri köye öğretmen yetiştirme bakımından önceki çabalara
benzemekle birlikte; kuruldukları yerler, eğitim ve öğretim etkinlikleri ve
kuruluş amaçları yönünden farklılıklar göstermektedir. Bu durum, bu kurumların
kendine özgü olma özelliğini ortaya koymaktadır. Çünkü, öğretmen yetiştirmenin
yanı sıra köyün kalkınmasında öncülük yapacak diğer meslek erbaplarının da
yetiştirilmesi amaçlanmıştır.
Köy
Enstitülerini bitirerek öğretmen olarak atananlar, gittikleri köylerde hem
eğitim öğretim etkinliklerini düzenlemek, hem de köylüye örnek olması ve
rehberlik etmesi acısından ziraatın bilimsel bir şekilde yapılmasını sağlamakla
sorumludurlar.
Köy
Enstitülerinin Kuruluş Yerleri
Köy
Enstitüleri genellikle şehir ve kasabaların dışında demiryoluna veya karayoluna
yakın köy ve köylerin bitişiğinde veya ortasında kurulmuşlardır. Kuruluşlarında
genellikle şu ilkeler göz önünde tutulmuştur.
Tarım işlerine
elverişli arazinin olması ve bu arazinin devlete ait olması,
Arazinin çok
verimli, işlenmesi kolay ve işlenmiş bağ ve bahçelerle zenginleştirilmiş
olması,
Seçilen yerin
2-3 il için bölge merkezi olmasına elverişli, hava ve su bakımlarından sağlık
koşullarına uygun yerler olması dikkate alınmıştır.
Köy Enstitülerinde Öğrenci Seçme
Köy
Enstitülerine öğrenci seçiminde ise, bazı ölçütler konulmuş ve bu ölçütlere
uyanlar enstitülere öğrenci olarak alınmıştır. Bu özellikler şöyle
sıralanabilir:
Köylü çocuğu
olmak,
Sağlıklı ve
sağlam olmak,
Zeki ve
çalışkan olmak,
Kendi
yaşıtlarına göre, bilgili ve başarı düzeyi daha iyi olmaktır.
Köy
Enstitülerine, kız çocuklarının da alınması ayrıca bir önem taşımıştır.
Yönetici ve öğretmenlerin enstitülere kız öğrenci bulmakta güçlük
çekmekteydiler,nedeni ana-babaları ikna etmekte zorlanmalarıydı. Buna karşın
belli oranda kız öğrenci, yönetici ve öğretmenlerin çabalarıyla enstitülere
alınmıştır.
Köy
Enstitülerinde Eğitim ve Öğretim
Köy
Enstitüleri eğitim ve öğretim etkinliklerinin esasını iş ve iş içinde öğretim
oluşturmaktadır. Günlük, haftalık, mevsimlik ve yıllık programlar bu esasa göre
düzenlenmiştir. Bilginin kullanıldığı zaman anlamlı olacağı görüşü ağır
basmaktadır.
Köy
Enstitülerinin kendi binalarını kendilerinin yaptığı ve kendi gereksinmesi
olan buğdayını, meyve ve sebzesini kendisinin ürettiği göz önünde
tutulursa durum daha açık bir biçimde anlaşılmaktadır. Köy Enstitülerinin
programında öğrencilere kuramsal bilginin yanı sıra tarım ve teknikle ilgili becerilerin
de kazandırılmasının amaçlandığı görülmektedir.
Eğitim
süresi beş yıldır.
Köy
enstitülerinde öğretmenlik, sağlık memurluğu ve ebelik olmak üzere üç branşta
eğitim-öğretim veriliyor,
programı da üç
kısımdan yani genel eğitim,tarımsal
uğraşılar ve
teknik
çalışmalardan oluşuyordu.
44 saatlik
olan haftalık ders programının,22 saati genel kültür dersi, 11 saati tarım, 11
saati de teknik çalışmalardan oluşuyordu.
Sabahın erken
saatlerinde kalkan öğrenciler 8:00’e kadar temizlik, spor, kahvaltı ve sabah
okuması yaparlar, saat 8:00’den sonra öğleye kadar derslere ve işlere
dağılırlardı. Saat 12:00’de yemekte toplanırlar, öğle sonu çalışmaları
13:00’den 18:00’e kadar sürer, geceleri en az iki saat okuma ve ders
hazırlığından sonra saat 22:00’de yatarlardı.
Köy
Enstitülerinde haftalık çalışmalar sonunda cumartesiyi pazara bağlayan akşam
eğlence etkinlikleri düzenlenir, böylece haftanın yorgunluğu atılmış olurdu.
İngiliz
Tarihçi Arnold Toynbee, Eğitimci John Dewey, Fransız
gazetesi Le Mondetarafından övgüyle bahsedilen köy enstitüleri İsrail,
Tayland ve Tunus gibi ülkeler tarafından da benimsenmiştir.
Köy
Enstitülerinin sayısal gelişimine bakıldığında 1941-1942 yılında 103 öğretmen,
1946-1947 yılında 2089 öğretmen,1951-1952 yılında 1795 öğretmen köy
enstitülerinden mezun olmuştur.
Köy
Enstitüleri ilk mezunlarını 1942 yılında vermiştir.
Şubat 1954’te
yayınlanan 6234 sayılı kanunla köy enstitüleri, geleneksel ilköğretmen
okullarıyla birleştirilmiştir. Öğretim yaptıkları son yıl olan 1954’e kadar köy
enstitüleri
1398 kadın,
15943 erkek olmak üzere
Toplam 17
341 öğretmen yetiştirmişlerdir.
8675 eğitmeni
de köy enstitüsü örgütü içinde değerlendirildiğinde toplam olarak 26 016 eğiticiyi
yetiştirdikleri görülmektedir.
Ayrıca bu
enstitüler faaliyet gösterdikleri 13 yıl içinde 1284 sağlık memuru
yetiştirmiştir
Öğretmeni
yetiştirme politikası,
01 1954 tarih
ve 6234 sayılı kanun ile son bulmuş, öğretmen yetiştiren kurumlar “İlköğretmen
Okulu” adı altında birleştirilerek Köy Enstitüleri kaldırılmıştır. İlköğretmen
Okullarında eğitim süresi
ilkokul
mezunları için 6,
ortaokul
mezunları için 3 yıl olarak belirlenmiştir.
1949 yılından
sonra köy enstitülerine çeşitli çevrelerden eleştiri gelmeye başlamıştır.
Hem sağ kesim
hem sol kesim hem de enstitü müdürü veya öğretmeni tarafından sadece
kendilerine ait sözlerin çeşitli çevreler tarafından genelleştirilerek tüm köy
enstitüsüne yansıtmalar köy enstitülerini yıpratmıştır
KÖY
ENSTİTÜLERİ 1953 YILINDA KAPATILDI.
KAPATILMA
NEDENLERİ ;
Köy okulu
yapımı, arazi sağlanması gibi konular öğretmenle köyü arasında sürtüşmelere yol
açmıştır.Bu seçimlerde siyasi bir istismâr konusu olmuştur.
Öğretmenin
genellikle kendi köyüne atanması kıskançlıklara yol açmış, köylü içlerinden
birinin, aralarına büyük amaçlarla, kurtarıcılık görevi ile gelip akıl
vermesine bazen hoş karşılamamıştır.
Öğretmenlik
meslek bilgisi ve meslek derslerinin biraz zayıf işlenmesi onların öğretim
yapmalarını, öğrencilerini ve çevrelerini iyi anlayıp değerlendirmelerini zorlaştırmıştır.
Enstitü
öğretmenlerin “sol” görüşlü olduğu biçiminde gelişen propagandalar onlara şüphe
ile bakılmasına neden olmuş, girişimin güç ve cesaretini kırmıştır.
Köy
enstitüleri konusu, siyasi partiler, hükümetler arasında bir siyasal çekişme
haline getirilmiş, konuya bilimsel açıdan ve soğukkanlılıkla yaklaşmamış,
aksayan yönlerin düzeltilmesine gidilmemiştir.